Total Pageviews

Monday, November 29, 2010

SEBAGAI SAINTIS...

                                             (klik di sini untuk lihat album gambar)

Tiba-tiba aku teringat kata-kata ini sebagai guru, aku juga seorang saintis. Kata-kata yang terbit secara automatik. Sebagai seorang guru daripada aliran Sains, aku rasa ada benarnya juga ungkapan aku itu. Pembelajaran berlaku sepanjang hayat. Jadi daripada semasa ke semasa, sesibuk mana pun kita, sebagai guru ada baiknya kita terus belajar dan mendalami bidang sains ini. Di mana saja kita boleh belajar. Justeru aku sendiri berpendapat, tidak semestinya menyambung belajar dalam Sarjana dan seterusnya kita dikatakan belajar. Secara tidak rasminya, banyak perkara yang kita pelajari.

                                                        (klik di sini untuk lihat album gambar)
                  Ilmu sains itu luas, pecahannya sangat banyak. Aplikasinya dalam kehidupan seharian selalu ditemui. Barangkali kita boleh memilih untuk mendalami apa jua bidang ilmu sains yang kita minati kerana sukar untuk menguasai semua ilmu yang ada. Namun, jangan mudah mengatakan tidak tahu dan tidak minat. Sebagai ahli sains, kita sepatutnya tahu jua serba sedikit apa jua berkaitan dalam bidang ilmu sains ini. Aku sendiri memandang ke hadapan dalam bidang aku yang aku minati.

No comments: